I.
l. Przypomnienie poprzednich zajęć na związanych z obserwowaniem linii w otoczeniu.
2. Wprowadzenie w tematykę zajęć, poruszenie następujących zagadnień
· Co to jest sztuka abstrakcyjna (sztuka nieprzedstawiająca)?
· Czy linie mogą się poruszać?
· Zachęcenie dzieci do podania przykładów "poruszających się linii" np. wstążka gimnastyczki, wąż płynący po wodzie, poruszające się na wietrze gałęzie drzew i inne. Demonstrowanie przez dzieci ruchu linii dłonią, przy pomocy sznurka lub wstążki.
· Wyjaśnienie techniki jaką będą się dzieci posługiwały na lekcji (naklejanie przedmiotów przypominających kształtem linie na papier).
3. Określenie zadań dla dzieci:
· praca abstrakcyjna, ma przedstawiać tylko linie
· linie mają się "poruszać"
· kompozycja ma być przemyślana, przed rozpoczęciem pracy należy wyobrazić sobie jak będzie wyglądała kartka po naklejeniu na niej nici, sznurków, tasiemek ...
4. Praca twórcza dzieci
5. Wspólne oglądanie prac
· przypomnienie jakie były wymagania
· wybranie prac, które spełniają postawione wymagania
· wybranie prac, które podobają się najbardziej (próba uzasadnienia)
6. Zapowiedź następnej lekcji - należy przygotować kalkę biurową i papier rysunkowy
II.
l. Przypomnienie wiadomości o grafice z klasy III
· dobranie podpisów do matrycy, odbitki, projektu (na przykładzie linorytu),
· przypomnienie na czym polega kalkografia,
· uświadomienie dzieciom podobieństwa pracy wykonanej na poprzednich zajęciach, do matrycy.
2.Wykonanie odbitek przez przeprasowanie ułożonej na "matrycy" kalki i czystej kartki papieru.
3.Wystawa prac i podsumowanie zajęć:
· porównanie odbitek z matrycami (czym się różnią?)
· wybranie najbardziej interesujących prac (uzasadnienie)
· wskazanie na fakt, że praca jednobarwna może być równie piękna i interesująca jak praca kolorowa, że dzięki pewnym ograniczeniom można lepiej wyeksponować niektóre elementy np. kształt, lub ruch